12 septembrie 2012

Tocana de legume pentru iarna

Va spun sincer ca nu am gustat niciodata o tocanita la borcan atat de buna ca aceasta. Nici de cumparat, nici de casa. Si culmea culmilor, mai este si dietetica, legumele fiind in totalitate fierte, deci nici un pic de prajeala.


Imi pare rau ca nu am si poze din timpul prepararii, la anul poate sunt mai vigilenta. Dar oricum nu conteaza caci este foarte simplu de preparat.

Ingrediente:
1 kg morcovi
1 kg ceapa
2 kg ardei capia + gogosari (in reteta originala erau 3 kg insa mie mi s-au parut suficiente 2)
4 kg rosii
1/2 l ulei
250 g orez (o cana)
sare, boabe de piper
foi de dafin

In primul rand trebuie sa faceti suc din cele 4 kg de rosii. Folositi un separator special sau faceti ca mine: opariti rosiile, cojiti-le si dati-le prin blender / robot de bucatarie. Daca vreti un suc limpede puteti sa-l treceti prin strecuratoare pentru a indeparta semintele, insa eu nu m-am obosit :). Asta a fost partea cea mai grea.

Mai departe curatati si spalati legumele, taiati ceapa solzisori, ardeiul sau gogosarii fideluta, iar morcovul il dati pe razatoarea cu ochiuri mari. Anul trecut am folosit doar gogosari, ca asta am avut, iar anul acesta ardei capia; iese la fel de gustoasa asa ca ii puteti combina dupa gust si placere.

Sucul de rosii se pune pe foc intr-o cratita incapatoare impreuna cu uleiul si cand da in clocot se arunca frumos si restul legumelor, la gramada. Le lasati sa fiarba la foc mic spre moderat pana cand se inmoaie bine (cam 1 ora si jumatate). Adaugati si sarea si piperul dupa gust.
 Intre timp fierbeti si orezul separat, doar pe jumatate. Il scurgeti de apa si il adaugati la compozitie spre final, dupa ce au fiert bine legumele. Mai lasati 30 de minute, adaugati foile de dafin (le scoateti la final, caci pot da gust amar) si dupa 10-15 minute stingeti focul.

In momentul acesta trebuie sa aveti pregatite borcane spalate si sterilizate. Le asezati pe lama unui cutit (sau in tava de aragaz cum fac eu) ca sa nu se sparga si le umpleti cu tocana fierbinte. Le capsati bine si le infasurati imediat in paturi calduroase, ca sa se raceasca treptat. Atat. Fara alte metode de sterilizare. Daca totusi aveti indoieli in privinta spatiului de depozitare le puteti fierbe la bain-marie 10-15 minute. Insa eu nu am avut nici o problema, iar camara mea nu este tocmai racoroasa.

Este excelenta in timpul postului cand nu aveti chef de gatit. Ai mei o mancau direct din borcan cu paine proaspata.

Sa aveti spor si pofta!

Sursa retetei aici.

Later edit: Abia acum am vazut si eu noua Provocare Dulce Romanie lansata de Nicol, si cum ma incadrez cu reteta aceasta, ma inscriu cu drag.




22 de comentarii:

  1. Foarte buna reteta ta! O voi incerca si eu!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. chiar te rog sa-mi spui daca ti-a placut. te pup

      Ștergere
  2. Buna Deea, o scriu in caietul de retete.Eu deocamdata aici nu am camara asa ca nu pot sa pun nimic pe iarna. Doar o sa fac o tura de zacusca pe care o pastrez la frigider.
    Dar am nevoie pentru anii urmatori cand o sa ne tragem spre casa in tara.
    O saptamana minunata!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corina, e chiar pacat ca nu ai camara, cred ca duci dorul conservelor de casa. Te pup si iti urez o saptamana grozava!

      Ștergere
  3. Pare buna reteta, am notat-o si am s-o incerc saptamana viitoare. Multumesc, Deea! :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere :) si te astept cu impresii!

      Ștergere
  4. cit nu au luat-o marsienii inainte ,am sa incerc si eu,pare gustos..

    RăspundeţiȘtergere
  5. am facut pentru prima data reteta si este o nebunie acuma fac alta ca mincam zilnic. multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  6. Nici nu stii cat ma bucur ca va place! Cu cea mai mare placere :) Sa aveti pofta!

    RăspundeţiȘtergere
  7. Este delicioasa. Am facut saptamana trecuta si este mult mai buna decat cea cu legume prajite. Va rog sa-mi spuneti daca nu se poate face si zacusca tot la fel , fara sa se prajeasca legumele . Multumesc si Dumnezeu sa va binecuvanteze .

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-a placut Lavia :) Sincer nu stiu daca se poate face zacusca in acelasi fel. Si eu caut demult o reteta buna de zacusca dietetica. Pana acum am descoperit ca ceapa fiarta inainte de calire te scuteste de arsurile la stomac. O fierbi 5 minute intreaga, o toci marunt si apoi o calesti normal conform retetei. Sper sa te ajute. O zi frumoasa!

      Ștergere
    2. am vazut ca iti doresti o reteta de zacusca cu legume fierte eu am facut si e foarte simplu in 1litru jumate de apa adaugi 3linguri sare 200gr zahar si 250ml otet in aceasta zeama vei fierbe 5kg de vinete curatate si taiate felii apoi ardeiul kapia sau gogosari 6kg curatat si taiat felii tot asa in aceasta zeama dupa ce sau scurs le macini eu cu blendarul leam facut si le pui in cratita cu 500ml ulei si 500ml bulion si le fierbi normal ca la zacusca pina uleiul se ridica deasupra la gata dai gust cu sare pipersi adaugi 4linguri de miere este foarte delicioasa merita sa incerci in plus e fara ceapa pofta buna

      Ștergere
    3. multumim pentru reteta! suna bine :)

      Ștergere
  8. Interesant ca legumele se fierb in bullion .Este deosebita .

    RăspundeţiȘtergere
  9. Buna fetelor! va ofer o reteta de zacusca minunata; 5kg gogosari,5kg ardei grasi (poate fi jumatate din ei kapia rosii),2,5kg vinete ,2,5 kg de ciuperci sau ghebe, 1l ulei sare, piper ,foi dafin.Dati prin masina de tocat sau robot ma rog ce aveti ardeii si gogosarii (curatati si spalati mai intai),vinetele tocate bine cu o spatula de lemn,ceapa tocata o puneti mai intai cu o cantitate mica din uleiul respectiv si o canita de apa la foc incins 5 minute (practic se inabusa)nu e prajeala,ghebele si ciupercile le fierbeti mai intai, le scurgeti bine,le dati prin robot.Amestecati toate legumele,ciupercile,uleiul,sare ,pipei ,foi dafin.Puneti la foc amestecand din cand pana se ridica uleiul deasupra.Sterilizati si se pastreaza foarte bine ptr iarna.Este foarte gustoasa .O fac de 20 ani si e deosebita.Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ceva de genul acesta am facut si eu anul acesta dar fara ciuperci, in schimb am pus alta leguma. Poate public reteta in curand ;)
      Multumim frumos pentru reteta!

      Ștergere
  10. Am facut si eu aceasta reteta , dar cu conservant. M-ar interesa daca tine fara conservant.
    Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am specificat spre sfarsitul articolului cum procedez eu, fara conservant. Iar daca nu esti sigura de metoda poti sa le mai fierbi la bain-marie 10-15 minute. Sa ai spor!

      Ștergere
  11. MMM ce delcios suna am sa ancerc si eu chiar akum miati dat o idee geniala ati
    Multumesc deea

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere :) sper ca a fost delicios!

      Ștergere

Orice sugestie sau sfat este bine venit :)