27 august 2011

Catina cu miere

Dupa aproape o luna de zile de la ultima mea postare, m-am incumetat sa intru pe blogger, ca sa vad care sunt ultimele noutati. Si uite asa am aflat de la prima mea prietena virtuala, Honey Queen, ca pe data de 2-4 septembrie are loc la Bucuresti Targul National al Mierii. Daca aveti timp si posibilitate va sfatuiesc din suflet sa nu lipsiti si sa nu plecati de acolo fara cel putin un borcanel de miere. 
Alina (Honey Queen) mi-a reamintit de o veche promisiune pe care mi-am facut-o, si anume aceea de a promova calitatile mierii si a produselor apicole. Cu toate ca nu am avut stupi in familie, parintii mei aveau mereu in casa un borcan de miere si o bucatica de propolis (pe care o bagam in alcool). Asa ca va vorbesc din experienta si din inima. Daca rasfoiti putin blogul meu o sa mai gasiti cateva retete de masti, un suc de pere contra cistitei si un sirop pentru raceala, toate continand ingredientul minune.

Reteta de astazi are in compozitie catina, ca doar este sezonul ei, si bineinteles, miere. Este la fel de simpla si eficienta ca si siropelul cu lamaie.

Culegeti catina alba (sau o cumparati din piata de la tarani), o curatati de codite si impuritati, o spalati intr-o sita sub jet de apa rece si o puneti intr-un borcan. Turnati miere cat sa o acopere si lasati la macerat 7 zile, timp in care amestecati periodic cu o lingura de lemn. Se pastreaza la frigider si se consuma cate o lingurita pe zi, dimineata pe stomacul gol.

Dupa cum puteti observa borcanul nostru este deja aproape gol, pentru ca il folosim in combinatie cu sucuri de fructe (numai asa o pacalesc pe fetita mea sa-l consume :)) ).
Pentru ce este recomandata: imunitate, anemie, vitaminizarea organismului (in special daca tineti o cura de slabire), detoxifiere, refacerea organismului dupa diverse traume, convalescenta. Este si un excelent energizant (de aceea se recomanda a fi consumat dimineata).

In cazul in care nu stiati, catina contine de 10 ori mai multa vitamina C decat citricele, dar si alte vitamine si oligoelemente precum A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, betacaroten, celuloza, fosfor, potasiu, fier, calciu, magneziu.
Mierea, la randul ei are un continut de microelemente similar cu sangele uman. Foarte usor asimilata de organism, cu proprietati bactericide, bacteriostatice, cicatrizante si reparatoare, mierea este folosita cu succes in tratarea afectiunilor hepatice, digestive, renale sau ale sangelui.

Combinand cele doua minuni ale naturii, nu putem obtine decat o bomba de sanatate :).

32 de comentarii:

  1. merci de info. Sigur nu o sa il ratez!

    RăspundeţiȘtergere
  2. Gabi, cu placere. Macar tu sa fii acolo, ca eu... slabe sanse :(

    RăspundeţiȘtergere
  3. Daca vrei ceva iti cumpar si iti trimit cumva pachetul... Zi-mi ce te intereseaza si te sun de la fata locului sa iti spun ce gasesc

    RăspundeţiȘtergere
  4. Aaaaa mersi mersi Gabi. Sa stii ca am sa ma gandesc ce as vrea :)

    RăspundeţiȘtergere
  5. Am luat si eu catina; pus la borcan si frigider asa cum ai scris. Sper sa le placa; eu toata iarna le-am dat sirop de catina cate o linguritza dimineata. O reteta de sirop de catina, testat, ai cumva? Multumesc. pupi

    RăspundeţiȘtergere
  6. Alinutza, scuze de intarziere :) Ma bucur ca ai incercat reteta, eu sirop de catina nu am facut pana acum, am fost lenesa si restul de catina l-am bagat la congelator :P

    RăspundeţiȘtergere
  7. daca mierea cu catina a fermentat mai poate fi consumata?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara! Aici scrie ca cea fermentata nu are contraindicatii.
      http://www.timponline.ro/mierea-cu-catina-cel-mai-bun-leac-pentru-intarirea-sistemului-imunitar/

      Ștergere
  8. Nu, categoric nu mai poate fi consumata!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara! Aici scrie ca putem folosi catina fermentata. Deci, care este explicatia?
      http://www.timponline.ro/mierea-cu-catina-cel-mai-bun-leac-pentru-intarirea-sistemului-imunitar/

      Ștergere
    2. Nu stiu sa-ti spun care este explicatia, dar dansa fiind apicultor poate stie mai bine. Eu personal nu o pot consuma fermentata.

      Ștergere
  9. am si eu o intrebare,sunt la inceput,acum amplantat cateva fire de catina si as vrea sa stiu daca trebuie tunsa.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. buna, tin sa te anunt ca pe la noi creste pe malul garlei numai catina si nu o tunde nimeni. trebuie sa te avertizez insa ca se intinde foarte repede...mare atentie sa nu te trezesti cu o gradina plina de catina...succes

      Ștergere
    2. nu trebuie tunsa catina, dar se inmulteste foarte repede, sa nu te trezesti cu o gradina de catina...

      Ștergere
  10. Anonim, din pacate nu am astfel de cunostinte, nu am avut niciodata in gradina catina, doar un coacaz rosu pe care socrii mei nu l-au tuns niciodata, deci banuiesc ca e pe acelasi principiu, din moment ce cresc bine mersi si in salbaticie :) Poti intra pe linkul de mai jos ca sa te documentezi putin. O seara frumoasa!
    http://www.gradinamea.ro/Catina_alba_2457_542_1.html

    RăspundeţiȘtergere
  11. ms pt rasp si pt link ;)

    RăspundeţiȘtergere
  12. Astazi ma descoperit blogul tau si sunt fascinata.Pentru ce mai folosesti catina din congelator ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Georgeta, iti multumesc, ce compliment :)! Eu am facut si suc din ea, am amestecat-o cu apa sau alt suc de fructe. am dat-o prin blender si apoi am strecurat. Indulcit cu miere dupa gust este un deliciu! Te pup si te mai astept pe la mine!

      Ștergere
  13. Daca borcanele cu catina si miere nu se tin in frigider, ci in camara la loc racoros, e posibil sa fermenteze? Corect este sa lasam continutul 7 zile la macerat, afara din frigider, amestegandu-l cu lingura de lemn, apoi sa-l bagam in frigider? Care este mierea cea mai indicata a fi folosita (salcam, poliflora, rapita, etc.)? Daca fructele le dam intai prin blender si apoi le amestecam cu mierea, creste eficienta continutului?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Mircea! Sa le luam pe rand :) In camara eu cred ca va fermenta oricat de racoros ar fi, pentru ca nu este sterilizata in nici un fel. Cel mai bine ar fi sa bagi borcanul direct in frigider, se va macera si acolo. Din punctul meu de vedere cea mai buna miere este cea poliflora, pentru ca are cele mai multe calitati provenite de la diferite plante. Cat despre ultima intrebare, nu m-am gandit pana acum, dar cred ca ai dreptate. O zi frumoasa!

      Ștergere
    2. Multumesc pentru sfaturi. Am facut deja probe cu miere poliflora si de salcam. Trebuie sa va marturisesc ca mie catina cu miere de salcam mi-a placut cel mai mult, are un gust deosebit. Dar cum indicati mierea poliflora ca cea mai recomandata, ma gandesc sa fac jumatate din poliflora si jumatate din salcam. Mai am 3 probleme de rezolvat. Ce cantitate de catina ar trebui sa achizitionez pentru a ajunge unei cure pana in primavara pentru 4 persoane. Eu ma gandeam la 12 kg de catina. Dupa cum am auzit majoritatea mierei vandute in comert nu este 100% naturala, cum pot deosebi mierea naturala de cea ,,botezata"? Mi-am propus sa folosesc miere zaharisita, care se spune ca ar fi mai sigur naturala. Mierea zaharisita o pot lasa expusa la soare cateva ore, fara a-i afecta proprietatile, pentru a se face mai fluida? Pe timpul celor 7 zile de macerare, de cate ori pe zi trebuie amestecata?

      Ștergere
    3. In primul rand, Mircea, sa stii ca nu sunt o experta in domeniu :) si vorbesc doar din experienta proprie sau din ce am citit/auzit de la altii, poate mai destepti. Insa cu mare placere incerc sa te ajut.
      Intr-adevar mierea de salcam este mai gustoasa si tocmai de aceea mai preferata de cumparatori, si automat mai scumpa :). Uite un link aici ca sa te lamuresti apropo de diferenta dintre ele: http://www.evenimentul.ro/articol/mierea-poliflora-este-mai-buna-decat-cea-de-salcam.html
      Despre cantitate chiar nu stiu ce sa-ti spun, dar trebuie sa iei in considerare faptul ca trebuie sa faceti o pauza in intervalul acesta, sa zicem la fiecare luna macar 10 zile, si nu cred ca ar trebui sa depasiti 3 luni pe an. In privinta asta chiar nu-mi pot da o parere avizata.
      Despre calitatea mierii este mult de discutat si mult prea complicat pentru un comentariu. Incearca blogul acesta poate te lamuresti mai bine: http://despremiere.blogspot.com/ Dar in nici un caz nu tine mierea la soare, isi pierde din calitati. Mai bine o topesti la bain-marie, la foc foarte mic. Trebuie amestecat continutul de catina o data pe zi.
      Sper ca te-am ajutat. O zi frumoasa.

      Ștergere
    4. Am sa raspund eu, nu e foarte tarziu. Catina apare in urmatoarele saptamani :)

      Salcamul a aparut in Romania relativ recent, acum 150 de ani. Albina e aici de milioane de ani. Ea nu a apucat inca sa se "acomodeze" astfel incat pana la salcam sa fie apta sa culeaga "la mnaxim". De aceea mierea de salcam e mai greu de obtinut. E si cea mai scumpa, desi eu personal prefer mierea de tei.

      Mierea nu se tine la soare, ci la umbra in camara. Nu e nevoie sa o tineti in frigider. O miere zaharisita e o miere buna. Nu cumparati miere din supermarket, e fluida, filtrata (adica fara polen), incalzita, tratata cu substante ca sa nu cristalizeze.

      Daca doriti sa fluidizati mierea o puteti incalzi la MAXIM 40 de grade Celsius, la mai mult incepe sa isi piarda din elementele vii (enzime, etc)

      Am cativa stupi si stiu ce spun. Mancati miere buna, ideal direct de la apicultor. Daca aveti norocul sa nu foloseasca zahar, cu atat mai bine pentru voi.

      Ștergere
    5. Multumim mult pentru lamuriri :)

      Ștergere
  14. Cat timp poate fi pastrata la frigider aceasta bomba de sanatate ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am tinut 2-3 luni, mai mult nu ca s-a consumat.

      Ștergere
  15. deci o lasam la macerat in frigider timp de 7 zile si amestecam zilnic in ea, ok. intrebarea mea e doar dupa aceste 7 zile de macerare putem consuma "amestecul"? sau chiar din a doua zi putem lua cate o lingurita?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu, personal, am lasat-o intai la macerat si apoi am consumat-o

      Ștergere
  16. Buna ziua,
    Stie cineva cat timp este ok sa administram mierea cu catina unui copil de numai doi ani? Nu gasesc pe net aceasta informatie, peste tot doar reteta fara a se specifica perioada de timp pentru administrarea produsului. Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Liliana, sincer nu am un raspuns avizat, dar dupa parerea mea umila cred ca mai mult de 3 luni nu ar trebui tinuta aceasta cura, si eventual cu o mica pauza la fiecare luna. Pentru siguranta poti intreba un medic.
      Sanatate multa iti doresc!

      Ștergere
    2. multumesc mult pt retete. sanatate

      Ștergere

Orice sugestie sau sfat este bine venit :)