08 noiembrie 2010

Gutui, cu puf galben ca de pui

sursa
Pentru ca este sezonul gutuilor ( pe final, dar mai aveti timp), vreau sa va impartasesc cateva din secretele acestui fruct cu care am crescut, exact ca in celebrul colind:
Galbenă gutuie

Dulce, amăruie

Lampă la fereastră

Toată iarna noastră!

De la mancarica de gutui pe care o savuram in copilarie (si care mi se parea atat de ciudata pentru ca era dulce), pana la cosmeticele naturiste pe care ma gandesc de acum sa le incerc.
Iata ce am gasit in caietelul meu (informatii preluate din "Formula As" si "Remedii Naturiste" daca nu ma inseala memoria):

  • Apa de gutui pentru care avem nevoie de 50 g seminte de gutui, 50 g coaja proaspat curatata, 1 l de apa si 1 g acid salicilic (aspirina netamponata). Apa se pune la fiert si cand da in clocot se adauga semintele si coaja de gutuie. Dupa 5 minute se opreste focul, se strecoara si se adauga aspirina. Se toarna in sticle si se pastreaza la rece. Produsul se foloseste dimineata si seara dupa demachiere ca o lotiune de fata. 
  • Gel de gutui : 1 lingura seminte de gutui, 250 ml apa. Semintele se fierb la foc mic pana capata consistenta unei gelatine. Se strecoara si se lasa la racit. Se aplica pe parul umed si pe scalp masandu-se usor. Pentru volum, stralucire, mentinerea coafurii, impotriva matretii si a parului gras.
  • Lotiune antirid: nu am avut notate cantitatile exacte, dar eu am folosit coaja de la o gutuie si un pahar de lapte de vaca. Am fiert cojile in lapte cam 5 minute, am lasat la racit, am strecurat si am pus intr-un borcanel. Am aplicat-o calduta pe zonele cu riduri (sau predispuse la riduri, ca la 27 de ani nu pot spune ca am probleme prea mari), am lasat sa actioneze cam 15 minute si am spalat cu apa calduta.
  • Macerat de gutui: 50 g coaja de gutui se pun la macerat in 250 ml tuica sau rachiu timp de 2 saptamani. Lichidul obtinut se aplica pe zonele in care apar cu predilectie ridurile. Acest macerat poate fi obtinut si "off season" din coji uscate, pastrate in saculeti de hartie si depozitate in locuri racoroase.
Din pacate retetele cu seminte nu am apucat sa le prepar pentru ca gutuiul nostru a fost cam bolnav anul acesta si fructele erau toate putrezite in mijloc. Dar poate le incercati voi si reveniti cu impresii. Maceratul intentionez sa-l prepar de indata ce termina socrul meu de facut tuica :)).
Cat despre mancarica de gutui, reteta nu era in caietel, dar a fost transmisa din mama in fiica asa ca voi reveni la ea poate in postul Craciunului.

8 comentarii:

  1. Ha,ha,ce ma fac ca nu-mi plac gutuile?Cred ca merita incercat.Pupam.

    RăspundeţiȘtergere
  2. :) nici mie nu-mi plac crude ca sunt inecacioase... dar mancaricaaaa...
    PS: ai o fetita tare dulcica!!! ce varsta are? (am si eu o fetita de 1 anisor)

    RăspundeţiȘtergere
  3. Ei,noi avem 1 an si 9 luni.Multumim frumos si sa-ti creasca fata mare si frumosa si mai ales sanatoasa,Trece timpul,ai sa vezi ca maine ,poimaine imi zici ca ati facut 2 ani.Pupam cu drag fetele.

    RăspundeţiȘtergere
  4. Deea, exista si un soi de gutui cu pulpa zemoasa si dulce, maninci si nu simti nici un fel de innecaciune ! Colindul cu gutuia imi aminteste mereu de cenaclul Flacara. O sa caut prin insemnarile mele, parca aveam o reteta din seminte de gutui si inca ceva ce nu-mi amintesc acum dar, era un inlocuitor ieftin/excelent "gel contur ochi"

    RăspundeţiȘtergere
  5. Geta, sa stii ca am mai auzit de soiul asta si imi pare rau ca nu gasesc sa gust. Colindul cu gutuia este preferatul meu, deja i-am dat drumu pe winamp :)desi mai avem pana la Craciun. Cat despre gelul de gutui... nu stiam ca poate fi aplicat in zona ochilor...super, mersi
    pupici

    RăspundeţiȘtergere
  6. gutuile sunt si preferate mele. iar dulceta de gutui e in topul listei de dulciuri.

    RăspundeţiȘtergere
  7. deea, minunate sugestii pentru utilizarea gutuilor! mie-mi place taaare mult dulceata de gutui insa niciodata nu m-am gandit sa folosesc si altfel parfumatele fructe.

    RăspundeţiȘtergere
  8. multumesc pt aprecieri fetelor :) si mie imi place dulceata de gutui... mai ales pe clatite facute de sotul meu ;)

    RăspundeţiȘtergere

Orice sugestie sau sfat este bine venit :)